Hooikoorts Tips & Preventieve Maatregelen

Hooikoorts Tips & Preventieve Maatregelen

Het voorjaar en de zomer zijn de seizoenen waarin de meeste hooikoortsklachten voorkomen. En hoe mooier het weer hoe meer klachten een hooikoortspatiënt heeft. Voor hooikoortspatiënten is dit een vervelende periode.

Het beste wat u bij een pollenallergie kunt doen, is het vermijden van de stof waar u allergisch voor bent. Bij hooikoorts gaat dat helaas niet zo gemakkelijk. De pollen zweven immers overal. Wel kunt u proberen het contact met stuifmeel zoveel mogelijk te vermijden.

Tips voor leven en sporten met hooikoorts

Sporten is gezond, maar met hooikoorts kan het behoorlijk lastig zijn. Benauwdheid, een drukkend gevoel op de borst en een loopneus bemoeilijken het sporten. Daarom hieronder een aantal tips om u te adviseren bij sporten met hooikoorts.

  • Draag buiten een zonnebril ter bescherming van de ogen, hierdoor komt er minder snel stuifmeel in uw ogen.
  • Sport niet buiten op droge, zonnige, winderige dagen. Train bij voorkeur 's ochtends vroeg of na een regenbui.
  • Let op met het kiezen van de locatie als u gaat sporten. Een bosrijke omgeving of gras zijn namelijk geen goede plaatsen om te sporten voor hooikoortspatiënten.
  • Aan zee en hoog in de bergen bevat de lucht minder stuifmeel dan in het binnenland. Je kunt proberen hiermee rekening te houden met je vakantie/sportbestemming.
  • Rust tussendoor voldoende uit en zorg dat uw weerstand in orde is.
  • Was uw sportkleding zo snel mogelijk na het sporten. Pollen hechten zich namelijk goed aan bezwete kleding.
  • Volg het hooikoortsbericht. Vanaf half mei tot en met half juli worden er dagelijks hooikoortsverwachtingen gemaakt op grond van de weersverwachting en de bloeiperiode van de grassen. Deze verwachting is te horen op Radio 1 na het nieuws van 17.30 uur of te lezen op teletekstpagina 709. Of kijk op www.allergieradar.nl


Misschien ook interessant: